«پروانه الجزایری» و بازیگرانی که دچار زندگی میشوند
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۲۵۶۶
سعید حسنلو کارگردان نمایش «پروانه الجزایری» که در تماشاخانه «هامون» روی صحنه میرود در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی از ۲۵ اردیبهشت ماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه باران آغاز کرده است. این نمایش پیش از این اجراهای محدودی داشته است؛ یک بار در تئاتر مستقل تهران و سال گذشته نیز در جشنواره تئاتر فجر توسط گروهی از کرمانشاه به صحنه رفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره دریافت جایزه طراحی صحنه از جشنواره تئاتر فجر برای این اثر نمایشی بیان کرد: این نمایشنامه چندسال قبل نوشته و چاپ شده است و آن زمان طراحی صحنه من از این اثر در حاشیه کتاب چاپ شده بود از این رو گروهی که از کرمانشاه نمایش را به صحنه برده بودند از طراحی من در کتاب برای اجرا بهره بردند و من نیز برای این طراحی تندیس بهترین طراحی صحنه را دریافت کردم در حالی که مستقیماً و برای آن اجرا دکوری را طراحی نکرده بودم.
حسنلو یادآور شد: طراحی صحنه این نمایش با وجود سادگی در متن تنیده شده است. برای دکور این نمایش دری طراحی شده که جایگزین چندین در مختلف است و همه قواعد این چند در را که در نمایش کاربرد دارند، مورد توجه قرار داده است.
وی درباره ویژگیهای نمایش توضیح داد: تلاش من این بوده که نمایش را وفادار به متن کارگردانی کنم. این اثر نمایشی قصه چند دوست است که به سفری میروند و در این سفر اتفاقاتی برایشان رخ میدهد و یکی از دوستانشان را از دست میدهند. از طرف دیگر آنها چند سال قبل در فیلمی دانشجویی بازی کردهاند که در آنجا این جمله «کار خوب نیست، دوباره میگیریم» را برای گرفتن پلانهایی که خراب شده به کار میبردند اما حالا این برایشان در زندگی واقعی هم کارکرد پیدا کرده است و با طراحی یک بازی با همین مضمون زمان را به عقب بازمی گردانند تا از بروز اتفاقی که برای دوستشان افتاده جلوگیری کنند …
این طراح صحنه و کارگردان بیان کرد: در این نمایش بیشترین تمرکز و انرژیمان را روی بازیها گذاشتهایم. در واقع تئوری کارگردانی من برای این نمایش این بود که بیشترین وقت و انرژیام را روی فضاسازی کار بگذارم و معتقدم فضاسازی با حضور درست بازیگران شکل میگیرد از همین رو در تمرینها روی شکلگیری رابطه کاراکترها و ایجاد صمیمیت بینشان تلاش بسیاری کردیم.
حسنلو در پایان صحبتهایش متذکر شد: در این نمایش بیشتر به سمت ارائه بازیهای ناتورالیستی رفتیم تا رئالیستی به همین دلیل به ارائه ارتباطهای عریان تری گرایش داشتیم. در «پروانه الجزایری» هر شب باید دچار زندگی بودن در بازی بازیگران رخ دهد که البته کار بسیار سختی است.
«پروانه الجزایری» نوشته پیام لاریان و کارگردانی سعید حسنلو از ۲۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن هامون (باران سابق) با مدیریت هادی حجازی فر روی صحنه میرود.
امیراحمد قزوینی، گلنوش قهرمانی، مهسا ایرج پور، محمد علیمحمدی، فرانک کلانتر، افشین زمانی و مجتبی پیرزاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.
کد خبر 4616888 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: تماشاخانه هامون کارگردان تئاتر پیام لاریان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۲۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علی مطهری: نوهها، نتیجهها و نبیرههای آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشدهاند
مطهری میگوید: در بین نوهها و نتیجهها و نبیرهها خانواده شهید مطهری، افرادی پیدا نمیکنید که دچار بنبست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند.
به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری در بخشی از گفتگویی که به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری انجام شده بود درباره شکاف بین نسلی در خانواده آیت الله گفته بود: بین خانواده استاد مطهری اختلاف نظرهای سیاسی جزئی وجود دارد اما...
بخشهایی از این گفتگو را بخوانید؛
آقای مطهری! شکاف بین نسلی چقدر در خانواده آیت الله مطهری مشهود است؟
در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. همه از مرد و زن و دختر و پسر یک گونه فکر میکنند و بین آنها حسن تفاهم برقرار است. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد.
به هرحال در بین نوهها و نتیجهها و نبیرهها افرادی پیدا نمیکنید که دچار بنبست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند و نیاز به کمک فکری و توجیه ما داشته باشند. شاید علت اصلی آن انس با آثار پدر بزرگشان باشد.
آن تجربیاتی که شخص شما در ارتباط با پدرتان داشته اید چقدر قابل تعمیم به نوع مناسبات و روابط شما با فرزندانتان است؟
به نظر من فرقی حاصل نشده، همان تجربیات و رفتارها قابل تعمیم به رفتار ما با فرزندان و نوههاست. فقط وسایل و ابزارها تغییر کرده و الاّ ماهیت و محتوای حوادث تغییر نکرده است. همان اصول اخلاقی که آن روز باید رعایت میشد امروز هم باید رعایت شود.